BLOG

BLOG

ÇALIŞMA HAYATINDA DUYGUSAL ZEKAYI KULLANMANIN ÖNEMİ


Her gün hayatımızı etkileyen, büyük ya da küçük, pek çok karar veririz. Bu kararlarda, ne kadar akılcı olmaya çalışsak da, duygularımızın etkisi de yok sayılamaz. Karar verme süreçlerinde baskın gelen duyguları da genelde içgüdü olarak adlandırırız. Aslında A seçeneğinin B seçeneğine göre daha iyi olduğunu hissediyor olmamızı duygusal zeka ile açıklayabiliriz. Sosyal beceriler, öz farkındalık ve öz denetimle doğrudan etkileşim içinde olan duygusal zeka; çalışma hayatımızda da önemli rol oynayabilir. Nasıl mı? Dilerseniz birlikte keşfedelim.

 

Duygusal Zeka Nedir?

Duygusal zeka nedir

Duygusal zeka, "kendinize veya başkalarına ait duyguları tanımak ve anlamak" olarak tanımlanıyor. Duygusal zeka, duyguları etkili bir biçimde anlama ve yönetme becerisi verdiği için oldukça önemli. Duygusal zekayı çalışma hayatında da kullanarak bu başa çıkma becerisini bir adım öteye taşımanız mümkün.

 

İş Yerinde Duygusal Zekayı Kullanmak Neden Önemli?

İş Yerinde Duygusal Zekayı Kullanmak Neden Önemli

Duygusal zeka (EQ), duyguları algılayarak akıl yürütebilmenizi ve süreci yönetmenizi kolaylaştırır. Özellikle baskı altındayken zor duygularla baş edebilmek birlikte çalıştığınız kişilere liderlik etmenizi sağlar. İşte, duygusal zekayı çalışma ortamında aktif kullanmanın sağlayacağı bazı faydalar:

 

Takım Ruhunu Güçlendirir

Duygusal zekaya sahip kişiler, doğal olarak ekip çalışmasına da yatkınlık gösterir. Duygusal zekanızı kullandığınızda fikirlerinizi paylaşmaya ve başkalarının fikirlerini dinlemeye daha açık hale gelirsiniz. Kişisel çıkarlarınız yerine çalışma arkadaşlarınızın da iyiliğini gözeteceğinizden, çok da uyumlu çok daha üretken bir ekip oluşturabilirsiniz.

 

Pozitif Bir Kurum Kültürü Geliştirir

Duygusal zekasını etkin olarak kullanabilen profesyoneller, motivasyonu yüksek bir çalışma ortamı yaratır. Birbirine saygı duyan, pozitif iletişim dili ile empati geliştirebilen çalışanlar ile kurum kültürü güçlenir. Üstelik iş yeri, çalışanların işlerinden zevk aldığı ve birlikte olmaktan mutluluk duyduğu bir alana dönüşür.

 

Sözsüz İletişim Yeteneğini Arttırır

Sözsüz İletişim Yeteneğini Arttırır

Güçlü iletişim becerileri için kelimeler her zaman yeterli olmayabilir. Özellikle ekip yöneticilerinin beden dili, mimik ve jestlerini kullanarak bilgi aktarımında yetkin olmaları beklenir. Aynı zamanda çalışma arkadaşlarının davranış analizinde de başarılı olmaları beklenir. Duygusal açıdan zeki yöneticiler, bir sorunu sorun haline gelmeden önce düzeltme şansı yakalar.

 

Öz Becerileri Geliştirir

Duygusal zekanızı kullanmak, güçlü ve zayıf yönleriniz hakkında kendinize karşı daha dürüst olmanızı sağlar. Böylece aldığınız geri bildirimleri kendinizi geliştirmek için kullanabilirsiniz. Bu öz farkındalık, kariyer gelişiminize yardımcı olur. Unutmayın, bir terfi söz konusu olduğunda öncelikle gelişime açık adaylar tercih edilir.

Benzer şekilde duygusal zeka, öz denetiminizi de güçlendirir. Raporunuzu beğenmeyen zorlu bir yöneticinin karşısında ya da kızgın bir müşterinin itirazı gibi birçok zorlu durumda duygusal zekanıza güvenebilirsiniz. Duygusal açıdan zeki davranarak gerilimin tırmanmasına izin vermeden tepkilerinizi sınırlandırabilirsiniz.

 

İş Yerinde Duygusal Zeka Nasıl Arttırılır?

Bazı insanlar doğuştan yüksek EQ'ya sahip olsa da duygusal zeka zamanla geliştirilebilir. Duygusal olarak zeki davranışları tercih etmek, beyninizin bu davranışları otomatik tepkiler haline dönüştürmesine yardımcı olabilir. Duygusal zekanızı geliştirmeye şu dört adımla başlayabilirsiniz:

 

1. Zayıf Yönlerinizi Belirleyin

Duygusal zayıflıklarınızı belirlemek duygusal zekanızı geliştirmenize faydalı olabilir. Daha anlayış odaklı bir iletişim şekli geliştirmeye kendinizden başlayın. Yargılamadan zayıf yönlerinizi sadece tespit edin. Geliştirmeniz gereken yönleriniz konusunda dürüst olun.

 

2. Geri Bildirim Talep Edin

Geri Bildirim Talep Edin

Duygusal eğilimlerinizi anlayabilmek için size dürüst cevaplar verebilecek kişilerden geri bildirim isteyin. Dostlarınızdan, ailenizden veya yakın çalışma arkadaşlarınızdan iletişim becerilerinizi değerlendirmelerini isteyebilirsiniz. Sizinle paylaşılan tavsiyeleri empati becerilerinizi ve algınızı geliştirmek için kullanın.

 

3. Eğitim Talep Edin

Duygusal zeka temelinde iletişim becerilerini geliştirmeye dayanır. İletişim veya liderlik becerilerinizi geliştirmek istiyorsanız, işvereninizden eğitim desteği talep edebilirsiniz. Kurumsal eğitimlerin dışında farklı kaynaklarla da kendinizi geliştirmeye devam edin. Zorlu müşterilerle başa çıkma teknikleri, stres yönetimi gibi konularda uzmanlarca paylaşılan videoları izleyebilir ve bu konulara odaklanan seminerlere katılabilirsiniz.

 

4. Gözlem Yapın

Duygusal zeka, önemli bir farkındalık gerektirir. Farkındalığınızı arttırarak duygusal zekanızı da geliştirebilirsiniz. Duygularınızı ve bu duygulara bağlı davranışlarınızı gözlemlemeye çalışın. Davranışlarınızın iş arkadaşlarınızla olan ilişkilerinizi nasıl etkilediğini izleyin. Duygusal zekası yüksek iş arkadaşlarınızı gözlemleyerek, davranış biçimleriniz arasındaki farkları belirlemeye çalışın.

 

Bu yazılarımız da ilginizi çekebilir:

İş Hayatında Çalışma Performansını Artırmanın Yolları

Bilgisayar Başında Çalışanlara 7 Sağlık Uyarısı

Evden Çalışanlar için 8 Öneri

Büyük Toplantı Organizasyonları Nasıl Yapılır

Kariyer Planlaması Rehberi