BLOG
- ELİTE WORLD HOTELS & RESORTS
- BLOG
- İŞ HAYATINDA LİDERLİK VE YÖNETİCİLİĞİN FARKLARI
İŞ HAYATINDA LİDERLİK VE YÖNETİCİLİĞİN FARKLARI
İş hayatında liderlik ve yöneticilik kavramları eş anlamlı olarak kullanılabiliyor. Oysa liderlik ve yöneticilik, benzer kavramlar olarak adlandırılsa da aslında farklı anlamları ifade ediyor. Her yönetici bir lider olabileceği gibi liderler de yönetici pozisyonunda görülebiliyor. Fakat her lider yönetici, her yönetici de lider olmak zorunda değil. Bu kavramların arasındaki farkları algılayabilmek için öncelikle her iki kavramı da anlamak gerekiyor. Peki, lider ve yönetici ne demek? Bu kavramların arasındaki farklar neler? Gelin, iş hayatında liderlik ve yöneticilik kavramlarının detaylarını birlikte keşfedelim.
Ayrıca; bu yazımızı da okumayı unutmayın: İyi Bir Yöneticinin Özellikleri
Lider Kimdir?
Lider olarak görülen kişiler, çalışma arkadaşlarına yol göstererek ilham kaynağı olur. Liderler, kendilerini göstermekten ziyade çalıştıkları kurumu ve arkadaşlarını rakiplerinin önüne geçirmeyi hedefler. Aynı amaca hizmet eden kişileri bir araya getiren lider, kültürü ve değişimi yönetir. Liderlerin çalıştıkları işletmede ya da kurumda makam sahibi olması gerekmez. Yani birinin liderliği, onun unvanıyla ölçülmez.
Liderlerin Özellikleri Nelerdir?
- Liderlerin özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz:
- Liderler orijinal olurlar.
- Güven ve ilham verirler.
- Ekiplerini geliştirirler.
- Doğru işleri yapar ve her zaman daha iyisini hedeflerler.
- İleri görüşlü olurlar.
- Oldukları gibi davranırlar.
- Statülerle ilgilenmezler.
- Her daim yenilikçi olurlar.
- Tutarlı ve pozitif olurlar.
- Sorumluluk üstlenecek kadar kendilerine güvenirler.
Yönetici Kimdir?
Yönetim yetkisine sahip olan mevkilerde bulunan kişiler, "yönetici" şeklinde adlandırılır. Okullarda, hastanelerde, kamu kurumlarında ve daha birçok iş kolunda yöneticiler bulunur. Bulundukları iş kurumunu en iyi şekilde yönetmeyi hedefleyen yöneticiler elindeki kaynaklarla hareket eder.
Yöneticilerin Özellikleri Nelerdir?
- İyi bir yöneticinin özelliklerini aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
- Yöneticiler, her zaman personellerinden haberdar olurlar. Onların çalışmalarını inceler ve kontrol ederler.
- Verilen kararların sorumluluğunu üstlenirler.
- Kritik kararlar alırlar.
- Görüşlerini çalışanlarına aktarırlar.
- Eleştirel düşünme becerisine sahip olurlar.
- Empati yapabilirler.
- Zamanı etkili yönetirler.
- İş hayatı içerisinde gelişen olayları analiz eder ve çıkarımlarda bulunurlar. Çıkarımlar neticesinde çalışanlarına geri bildirim yaparlar.
- Ekiplerini motive ederler.
- Sonuç odaklı çalışırlar.
Lider ve Yönetici Farkları Nelerdir?
- İlk başta da belirttiğimiz gibi lider ve yönetici sözcükleri bazen eş anlamlı gibi kullanılsa da aslında bu kavramlar arasında bazı farklar var:
- Yöneticiler birer idareci olarak görev yaparken, liderler yeniliklerin peşinden giderler.
- Hem liderlerin hem yöneticilerin vizyon sahibi olması gerekir. Fakat liderlerin, bunun yanında bir vizyon oluşturma yeteneği de olmalı. Liderler, vizyonları sayesinde başkalarına ilham da verirler.
- Lider olan kişiler şirketlerindeki hedefleri ve programlar oluştururken, yöneticiler hazırlanan programları uygular.
- Liderler genellikle insanlar üzerinde çalışırken, yöneticiler yapıya odaklanır.
- Yöneticiler hedef koyar; liderler ise vizyon yaratır.
- Yöneticiler için kanıtlanmış beceriler ön planda olur. Liderler ise büyümeye ve gelişmeye ışık tutan becerilere güvenir.
- Kültürü şekillendiren liderlerken, yöneticiler şekillenen kültürü onaylar.
- İşletmenin gidişatını şekillendiren liderler olurken, yöneticiler işlerin doğruluğunu ölçer.
- Bir işletmede yetkin özelliklere sahip liderlerin ve yöneticilerin olması, o işletmenin yükselmesi için oldukça önemli. Dolayısıyla farklı rollere sahip olsalar da iş hayatında hem liderlere hem yöneticilere ihtiyaç duyulur.
Bu yazılarımız da ilginizi çekebilir:
Uzun Toplantıları Başarılı Bir Şekilde Geçirmek İçin Neler Yapmalıyız?
Startup Nedir? Başarılı Bir Startup Oluşturmak için Dikkat Edilmesi Gerekenler